Rozšír, obohať svoje vedomosti z oblasti výživy a pohybu...

AKO ROBIA RODIČIA SVOJE DETI ZÁVISLE NA CUKRE.

AKO ROBIA RODIČIA SVOJE DETI ZÁVISLE NA CUKRE.

V tomto článku sa zameriavam na nevedomosť rodičov, starých rodičov, ktorí podporujú deti v závislosti na cukre, v dobrej viere, aby deťom urobili radosť a niekedy aj vyhoveli ich požiadavkám a mali od nich kľud. V článku sú aj odborné termíny, ktorým nemusíte rozumieť a preto budem rád, ak ma budete kontaktovať a spoločne si vyjasníme nezodpovedané otázky.

Vyplavovanie inzulínu do krvi je stimulované cukrom a škrobom. K tomuto javu dochádza príliš často (hyperinzulinémia), objavuje sa celá rada chronických ochorení.

Monosacharid (glukóza), disacharid (sacharóza), polysacharidy (obilie, strukoviny, zemiaky) sú v podstate stále to iste a to cukor. Chutia síce rozdielne, ale všetky tieto formy cukru sa v našom čreve rozkladajú na jednoduché cukry (glukózu), pretože naše telo dokáže zhodnotiť len monosacharidy.

Ak naša strava obsahuje 60% sacharidov ako odporúčajú rôzne zdravotnícke inštitúcie, to je skoro 400g denne a v konečnom súčte je jedno o aký sacharid ide, všetko sa to počíta za jednoduchý cukor. Nastávajú veľké zdravotné problémy, ako diabates II, alzheimer, rakovina a iné metabolické ochorenia. Dnes sa však zameriam na iný druh cukru.

Podľa rôznych štatistík prijímame o 20% menej cukru, ale máme oveľa väčšie zdravotné problémy, ako je to možne? Pretože cukor/fruktózu prijímame z iného zdroja a tým je  glukózovo fruktozový sirup HFCS (high fructose corn sirup). HFCS je asi dvadsaťkrát sladší než sacharóza (stolový cukor).

 

Najväčší problém nastáva však pri zvýšenej konzumácii ovocného cukru, ktorý prechádza látkovou výmenou bez inzulínu a preto nemôže vyvolať jeho zvýšenú hladinu.

Skutočným škodcom nie je až tak biely cukor, aj keď pri zvýšenej konzumácii spôsobuje zdravotné problémy, ale skutočným jedom je ovocný cukor, ktorý znie tak nevinne.

V každom čerstvom ovocí je fruktóza súčasťou vlákniny, enzýmov, vitamínov, minerálnych látok.  Je to oveľa lepší zdroj ako priemyselne spracovaná fruktóza. Obmedzenie konzumácii je okolo 20g fruktózy denne, v súčasnej dobe ľudia konzumujú nad 100g.Spracovaná glukóza a glukózovo – fruktózový sirup sa správa inak ako cukor v ovocí.

 

Ako sa GFS vyrába?

GFS sa zvyčajne vyrába zo škrobu. Najčastejšie je to kukurica alebo pšenica. Škrob je reťazec glukózových molekúl a prvým krokom pri výrobe GFS je ich uvoľnenie. Viazané molekuly glukózy sa rozštiepia (hydrolýza) na voľné molekuly glukózy. Potom sa aj vďaka enzýmom určitá časť glukózy premení na fruktózu v procese známom ako izomerizácia.

Ak obsah fruktózy presahuje 50%, dostáva názov fruktózovo-glukózový sirup, ktorý poukazuje na vyšší obsah fruktózy.

V Spojených štátoch sa sirup vyrába z kukuričného škrobu, zvyčajne s obsahom fruktózy od 42% do 55% a preto sa nazýva kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy.

 

Kde všade nájdete vysoký obsah ovocného cukru?

  • ovocné šťavy
  • sirupy z glukózy a fruktózy
  • v kukuričnom sirupe
  • ovocných extraktoch a koncentrátoch
  • limonády
  • nealkoholické nápoje
  • jogurty
  • müsli tyčinky
  • sladkosti

Až budete čítať obaly rôznych potravinárskych výrobkov dajte pozor aj na to, na ktorej pozícií sa glukózovo-fruktózový sirup nachádza. Prvé tri položky označujú čoho je v danej potravine najviac.

 

Ako sa trávi fruktóza?

Na rozdiel od klasickej sacharózy, nášho bieleho cukru ( z cukrovej trstiny a repy) sa fruktóza podieľa na látkovej výmene nezávislé na inzulíne. Fruktóza na rozdiel od sacharózy nedokáže potlačiť hormón hladu ghrelin.

Vypijeme liter limonády sladenej fruktózou, sladká chuť ostane, ale pocit hladu nezmizne, nedôjde k stimulácii inzulínu ani leptínu, dvoch hormónov, ktoré potláčajú pocit hladu.

Dôležitý problém nastáva v tom, že mozgové bunky nedokážu spracovať ovocný cukor a tak nastáva pocit hladu a mozog si pýta ďalší cukor. Takže prestáva fungovať pocit nasýtenia, ktorý riadia hormóny (inzulín, ghrelin, leptín)

Presne to si prajú reťazce rýchleho občerstvenia, kde si dáte kolu a zvládnete ešte aj hamburger, zákusok, a iné fajnotky.

A takto sa pomaly dostávame k civilizačným ochoreniam ako nadváha, vysoký krvný tlak a samozrejme diabetes.

Fruktóza ma závažný dopad na zdravie ako alkohol. Telo dokáže spracovať príležitostnú výnimku (ovocie), nedokáže čeliť dlhodobému zneužívaniu. To čo je najviac rizikové, že sa nepodieľa na látkovej výmene v mozgu, čiže nás neupozorňuje na prebytok ako keď alkohol vytvára pocit opitosti. Ale zdravotné problémy spôsobuje rovnaké ako alkohol.

 

Prečo je dôležitá hladina kyseliny močovej?

Odporúčané hodnoty sú medzi 3 a 5,5 mg/dl. Kyselina močová vzniká ako vedľajší produkt rozkladu buniek, keď bunky zomrú, DNA a RNA sa zmenia na chemikálie nazývané puríny. Tie sa ďalej rozkladajú na kyselinu močovú.

Fruktóza zvyšuje hladinu kyseliny močovej cez komplexný proces, kde dôjde k vyhladovaniu buniek. Hromadná bunková smrť vedie k zvýšenej hladine kyseliny močovej.

Aké môžu byť účinky fruktózy?

Nadváha, narušenie rovnováhy minerálnych látok, steatóza pečene, cirhóza pečene, pankreatitida, diabetes, zvýšená kyselina močová, vysoký krvný tlak, poškodenie obličiek, srdcový infarkt, artérioskleróza a samozrejme závislosť.

 

Odporúčania pre vaše deti?

 

  • preferujte čistú vodu z vodovodu, prípadne filtrovanú. Do vody môžete použiť vytlačený citrón, pomaranč, limetku, mätu, medovku, šalviu a štipku himalájskej soli na doplnenie minerálov.
  • sladiť môžete stéviou alebo medom, ale v rozumnom množstve, horkou čokoládou, kokosovým cukrom.
  • čo najviac zeleniny v rôznej forme
  • čo najmenej nadbytočných nevýživných sacharidov, minimum cukru
  • zeleninu môžeme zakomponovať osobitne ako prílohu ku sendviču, alebo ako snack
  • tenký sendvič s maslom, šunkou a plátkami šalátu
  • tenký sendvič s maslom, tvrdým syrom a uhorkou
  • tenký sendvič s vajíčkom, vajíčkovou nátierkou a plátkom šalátu
  • balík nakrájanej zeleniny na tenko – uhorka, mrkva, avokádo, šalát – podľa chuti
  • nakrájané jablko, hruška, bobuľové ovocie
  • krabička orechov, makadamové orechy, mandle, para orechy
  • množstvo celkových sacharidov držte pod kontrolou
  • nedávajte deťom komerčné sladkosti (tyčinky, čokolády, cukríky, keksíky, iné)
  • nedávajte deťom sladké vody (už vôbec nie tie komerčné)
  • na sendvič zvoľte vhodné pečivo (ideálne arabský chlieb / placky)
  • strava musí obsahovať kvalitné tuky (maslo, orechy, iné) bielkoviny (šunka, vajce, syr, iné)
  • mliečny výrobok musí byť plnotučný a obsahovať probiotiká (biely jogurt, acidko)
  • preferované polievky: vývary zo špikových a kĺbových kostí s ružičkovým kelom a morskými riasami
  • skupina vhodných sacharidov: špalda, pohánka, quinoa, mliečna ryža, arabský chlieb
  • skupina vhodných bielkovín: vajíčko na tvrdo, tvrdý syr nad 45%, šunky nad 90%
  • skupina vhodných tukov: maslo, avokádo, orechy, kefír, smotana (kyslá / sladká), kvalitné paštéty

 

Poďme sa spoločne zamyslieť akú spoločnosť chceme vychovávať či  chorú, lenivú, na tabletkách alebo zdravú vitálnu, ktorá bude posúvať nás všetkých spoločne vpred. Chyba dnešnej spoločnosti je, že všetci chcú všetko rýchlo a nachádzajú rôzne skratky na ktoré neskôr doplatia. Majte s deťmi trpezlivosť, ale hlavne sa musíte zmeniť vy rodičia a deti vás budú nasledovať.

Ak máte záujem zistiť aktuálne telesné hodnoty vašich deti a samozrejme aj vaše rad sa s vami stretnem v Cvičisku Poprad  na diagnostike a analýze tela na prístroji InBody 230.

jankuramilan@gmail.com

info@cviciskopoprad.sk

 

Referencie