Rozšír, obohať svoje vedomosti z oblasti výživy a pohybu...

NUTRIČNÁ KETÓZA

NUTRIČNÁ KETÓZA

Celý život nám bolo hovorené, že primárnym zdrojom energie pre naše telo sú sacharidy -glukóza. Existuje však alternatívny zdroj paliva, ktorý môže naše telo využívať za určitých podmienok. Týmto zdrojom sú ketolátky – produkt rozkladu mastných kyselín za určitých metabolických podmienok.

 

TVORBA KETOLÁTOK

Ako naše telo vytvára ketóny z uloženého tuku?

Ľudské telo dokáže skladovať tisíce kalórii vo forme tuku, takže by sme mohli povedať, že tento zdroj energie je takmer neobmedzený.

Ak sú hladiny glukózy nízke dlhší časový úsek, väčšina buniek začne využívať ketóny ako hlavný zdroj energie. Látka tzv. hormón citlivá lipáza (HSL), rozkladá triglyceridovú zlúčeninu do jednej molekuly glycerolu a troch molekúl mastnej kyseliny.

Mastné kyseliny prúdia do krvného obehu, dostavajú sa do mitochondrii, kde sú metabolizované v procese zvanom beta-oxidácia. Keď hladiny glukózy klesnú a hladiny mastných kyselín vzrastajú v krvi, pečeňové bunky zvyšujú beta-oxidáciu a zároveň sa zvyšuje molekula nazývaná Acetyl-CoA. Pri zvyšovaní hladiny Acetyl-CoA dochádza k procesu  nazývanom ketogenéza. Ketogenéza najprv generuje ketolátku acetoacetát a táto látka sa rozkladá na ďalšie dva typy ketónov: beta-hydroxyburát a acetón.

Ak sú ketóny k dispozícii ako sekundárny zdroj paliva, mozgová požiadavka na glukózu je nižšia a k procesu glukoneogéneza stačí zhruba 50g/ na deň. Ketóny sa produkujú, keď množstvo acetyl-CoA produkovaného beta-oxidáciou mastných kyselín presahuje množstvo oxaloacetátu (OAA) pre udržanie krebsovho cyklu. Ak máte dostatok OAA, budete plne metabolizovať mastné kyseliny a ATP z nich.

 

Keď sa hladiny ketónov v tele zvyšujú, bunky srdca, mozgu a svalov ich začnú používať ako palivo.

KETOLÁTKY:                         

  • Acetoacetát (AcAc)

                                                        

  • Beta-hydroxyburát (BHB)

 

  • Acetón

 

POZITÍVNE ÚČINKY KETÓNOV

  • znížená hladina cukru v krvi pri cukrovke
  • zmiernenie záchvatov pri epilepsii
  • zmierňujú sa symptómy pri Alzheimerovej a Parkinsonovej chorobe
  • redukcia hmotnosti

 

Inými slovami ketogenické stravovanie, ktoré je silným regulátorom metabolických porúch pri správnom formulovaní a implementácii môže pomôcť pri rôznych druhoch zdravotných problémov.

Každá z ketolátok má jedinečnú funkciu a ich množstvo v tele môžeme skúmať rozdielnym spôsobom.

 

  • BHB môžeme zisťovať z krvi, pomocou glukomera, z ketónových testovacích prúžkov.        
  • AcAC zase z moču, pomocou testovacích močových prúžkov.                                                             
  • Acetón v dychu, pomocou merača dychu.                                                                                            

 

 

 

 

Ak glukóza nie je ľahko dostupná, telo sa obracia na rozklad tuku a ketóny sa stavajú primárnym palivom. Ketóza je stav so zvýšenou hladinou ketónov nad 0,5 mml/l. Dôležité je vedieť prečo chcete merať ketóny, ak to súvisí z nejakými vážnejšími zdravotnými problémami, tak je dôležité sledovať ich hladinu. Ale ak chcete iba dosiahnuť redukciu hmotnosti, hladina ketonóv nie je až taká dôležitá, skôr ide o pocit energie v priebehu dňa.

Vyššie hladiny ketónov vám nezaručia, že stratíte viac percent podkožného a viscelárneho tuku. Nie je to žiadna súťaž v meraní ketónov, niekomu sa tvoria ketóny ľahšie u niekoho ťažšie, dôležité je sa cítiť čo najlepšie. Ketóny v moči sú najvyššie ráno a v krvi zase v priebehu dňa.

  • Low carb stravovanie – hladina ketónov 0-0,4 mmol/l, glukóza v krvi 4,44-6,67
  • Ketogenické stravovanie/predlžené hladovanie – 0,5-7 mmol/l, glukóza v krvi 3,33-6,67
  • Diabetická ketoacidóza – hladina ketónov 15-25 mmol/l, hladina glukózy v krvi nad 11,11 čo môže viest k smrti.

 

Ak nemáte možnosť využiť prístroje na meranie ketolátok, môžete sa spoliehať aj na vaše telo, ktoré vám včas oznámi, že ste na správnej ceste.

  • Zvýšené močenie, ketolátky pôsobia ako prírodné diuretiká, acetoacetát sa vylučuje močom.
  • Sucho v ústach, spôsobuje zvýšené močenie, uistite sa, že dopĺňate dostatok elektrolytov (soľ, draslík, horčík).
  • Zápach z úst, acetón sa vylučuje čiastočne našim dychom.
  • Znížený hlad a zvýšená energia

 

Oveľa dôležitejšie ako merania ketónov je zamerať sa na kvalitné potraviny, o ktorých vieme, aký budú mať vplyv na náš organizmus.

Už v roku 1950 vedci zistili, že naše telo môže fungovať na jedinečnom zdroji energie: sú to ketóny. V roku 1915 Dr. Francis Benedikt publikoval dokument, v ktorom uvádza, že telu stačí len malé množstvo glykogénu (skladová forma glukózy) približne 2000 kalórii.

 

V šesťdesiatich rokoch minulého storočia zistil George Cahill, že glukóza nie je jediným zdrojom energie pre mozog, ale že existuje aj alternatívny zdroj energie – ketóny.

 

Ketóza vyvolaná hladom a vyvolaná ketogenickým stravovaním (nutričná ketóza) sa líši v tom, že pri ketogenickom stravovaní sa dosahujú nižšie hladiny ketónov vďaka tomu, že sa konzumujú potraviny.

 

Výskum ukazuje, že hladiny ketónov nemajú tendenciu sa zvyšovať nad 7mmol/l, počas ketózy vyvolanej stravou zvyčajne ostávajú ďaleko pod touto úrovňou.

 

Laboratórium doktora Jeffa Voleka zistilo, že po troch a šiestich týždňoch ketogenného stravovania mali normálni pracujúci muži priemernú koncentráciu BHB 0,5 mmol/l.

 

U fyzicky zdravých, vysoko trénovaných mužov sa hladiny ketónov  po ôsmich týždňoch všeobecne nezvyšujú nad 1,5 mmol/l (prísné ketogénne stravovanie v kombinácii s odporovým cvičením).

 

 

 

Prečo sa nespoliehať na pomery makroživín?

Možno ste už počuli odporúčania ketogenického stravovania, ktoré obsahuje 80% tuku, 15% bielkovín a 5% sacharidov.

Ak má niekto denný príjem 4500 kcal, tak veľmi ťažko by sa dostal do ketózy, pretože by musel prijať 225 až 282 gramov bielkovín, čo by zabránilo stavu ketózy a to hlavne ak by v priebehu dňa nevykonával žiadnu aktivitu.

Skutočné množstvo makroživín sa môže líšiť od človeka k človeku, v závislosti od cieľov, zdravotného stavu, citlivosti na inzulín, zloženie tela, pohlavia a úrovne aktivity.

Preto je ťažké určovať presný pomer makroživín, ale dôležitejšie je skôr nekonzumovať cez deň potraviny, ktoré sa premieňajú na glukózu, aby telo ako primárny zdroj energie využívalo tuky.

 

Referencie

The Ketogenic Bible: The Authoritative Guide to Ketosis  

www.ketogenic-diet-resource.com/ketosis.html

http://www.tuitnutrition.com/2017/09/measuring-ketones.html

https://www.ruled.me/guide-keto-diet