Rozšír, obohať svoje vedomosti z oblasti výživy a pohybu...

AKO SA DOSTAŤ DO NUTRIČNREJ KETÓZY

AKO SA DOSTAŤ DO NUTRIČNREJ KETÓZY

 

  • Zaujímaš sa o ketogénne stravovanie, stravuješ sa nízkosacharidovo dlhodobo a chceš sa posunúť ďalej?

 

  • Chceš vedieť ako som sa dostal za jeden a pol dňa do nutričnej ketózy , hladina ketonov 2,7 mmol/l?

 

Na tieto otázky sa pokúsim zodpovedať v tomto článku.

Ketogénne  stravovanie  je strava s vysokým obsahom  zdravých tukov, má napodobniť fyziológiu hladovania. Telo a mozog využívajú ketóny, ktoré sa vytvoria z uloženého alebo skonzumovaného tuku.

Namiesto glukózy (cukru) telo využíva ako zdroj energie tuk. Tento spôsob stravovania sa pôvodne vyvinul  ako spôsob liečby detí s epilepsiou.

Do nutričnej ketózy sa môžeš dostať  pomocou hladovania, stravy, exogenných ketonóv alebo kombináciou týchto metód.

Najspoľahlivejší  spôsob ako zistíš,,či si v ketóze , sú hodnoty kyseliny beta-hydroxy maslovej v krvi. Ak prekročíš hladinu 0,5 mmol/l , tak si v nutričnej ketóze.

Nízkosacharidovo  sa stravujem zhruba tri roky a na začiatku som to trošku prehnal, sacharidy som obmedzil dosť striktne, skôr by to chcelo metabolickú postupku. Nejaké väčšie problémy som však  nezaregistroval,  minimálne  kŕče v nohách počas spánku, čo súviselo s vyšším vylučovaním  sodíka z tela.

Nutričná ketóza má zaujímala už dlhšie, preto som si kúpil glukomer FreeeStyle Optium Neo  a dokúpil ketónové prúžky. Zopár  krát som si meral ketóny vo večerných hodinách, keď som cez deň nekonzumoval žiadne sacharidy( okrem zeleniny). Dosahoval som hodnoty maximálne 0,3 mmol/l, čo sa za nutričnú ketózu nedá považovať.

Zaobstaral som si dexcom G4 (systém kontinuálneho merania glykémie) od firmy AIMPORT.SK , aby som mal cukor v krvi pod kontrolou 24 hodín denne. Používal som ho 17 dní, kde som skúšal rôzne potraviny ako pôsobia na moju hladinu glukózy v krvi a na záver tohto pokusu som sa rozhodol zažiť pocit, keď ťa zvnútra nasycuje štvrtý makronutrient ketóny.

 

Prečo by si mal uvažovať o nutričnej ketóze?

Existujú  dôkazy, že hladovka v trvaní 3 a viac dní dokáže resetovať tvoju  imunitu prostredníctvom regenerácie založenej na kmeňových bunkách. Počas hladovky som sa cítil veľmi dobre, nezažil som pocit hladu, bol som sústredený a plný energie.

Prvý deň neodporúčam náročné činnosti a obmedz aj šoférovanie.

Ako som sa dostal do nutričnej ketózy?

Vo štvrtok okolo siedmej hodiny som skonzumoval zeleninový šalát s feta syrom, to bolo moje posledne jedlo v tuhej strave.

V piatok ráno o 5:30 som mal moje klasické raňajky na podporu tvorby ketónov káva, ghee maslo a MCT olej. Na obed som si dal rybací vývar. Na večeru bezkofeinovu kávu s kokosovým mliekom  a MCT olejom.

V sobotu na raňajky káva, ghee a MCT olej.  V sobotu sme boli  lyžovať, čakal som čo to so mnou spraví, ale všetko bolo v poriadku. Na obed hovädzí vyvar (čistý bez rezancov a zeleniny). Podvečer bezkofeinovu kávu s MCT a kokosovým mliekom. Na večeru  kurací vývar.

Nedeľa káva, MCT olej, doobeda čierny čaj a kurací vývar. Poobede bezkofeinová káva s ghee a MCT. O 17:00 silový tréning – mŕtvy ťah, bench press, drepy s olympijskou činkou. 19:00 zaslúžený hamburger s dvojitým hovädzím  mäsom (žemľu som nejedol) v Restar burger Poprad.

 
Hodnoty glukózy, čo bolo veľmi zaujímavé,  keďže som sacharidy nekonzumoval, boli stabilne. Po skonzumovaní kávy sa mierne zvýšili, ale nejaký výrazný pokles nenastal.

Hodnoty ketónov

V sobotu ráno pred lyžovaním 0,4 mmo/l . Po lyžovaní vo večerných hodinách 0,9. Ale čo bolo neskutočné, keď som si zberal beta-hydroxy burat v krvi v nedeľu o 9:30 hod. a hodnota bola 2,7 mmol. Počas týchto troch dni som mal stále pri sebe  studenú čistú vodu s citrónom, ktorú som si popíjal počas celého dňa.

Dôležité upozornenia na záver.

Neskúšaj sa dostať do nutričnej ketózy,  keď nie si dostatočne adaptovaný na nízkosacharidové  stravovanie. Mal by si sa predtým poradiť so svojim lekárom.

V tomto pokuse mi nešlo o zníženie percentuálneho podielu tuku, ale zameral som sa len na hodnoty ketónov,  môj subjektívny pocit po 3 dňoch bol, že som mal viac vyrysované telo bez straty svalovej hmoty.

 

Hodnoty ketónov.

Hodnoty glukózy.

Najvyšia hladina beta-hydroxy burat .

Dexcom G4.

Dexcom G4 na mojom tele.

Použité glukomery.

 

Referencie

The Ketogenic Bible: The Authoritative Guide to Ketosis  

www.ketogenic-diet-resource.com/ketosis.html

http://www.tuitnutrition.com/2017/09/measuring-ketones.html

https://www.ruled.me/guide-keto-diet